Nästan tillbaka?

Puh, min kropp har gått helt bananas efter tävlingen. Har varit riktigt dålig de senaste veckorna. Dels var jag sjuk veckan innan tävlingen, och veckan som följde var jag hemma från jobb hela veckan med noll röst och febertoppar utan dess like. Nu börjar jag så smått komma tillbaka, kan jag nu bara bli frisk så att jag kan få slita i vikterna lite så är livet Lovely!
Så, för att hitta tillbaka fick jag fundera lite på det här med julens rester. Vad gör man när det är den 27 december, man har ätit gröt, gjort ris ala malta och det står en långt långt upp i halsen? Min vän Emma tipsade om att göra plättar. Klart jag måste testa!
 
Risgrynsgröten som vi hade kokte jag någon dag innan.
Den är mjölkfri då jag använde kokosgrädde i den. Så för att göra dessa plättar behövs:
Överbliven risgrynsgröt
En skvätt valfri mjölk( jag använde oatly)
ca 1 dl Mandelmjöl- allt beroende på konsistensen av din gröt
2 tsk fiberhusk
2 ägg
lite vaniljpulver
kokos socker efter smak.
 
Gör så här:
Rör i mjölk i gröten så att den blir lite lösare
Rör ner de 2 äggen
Rör ner fiberhusken, vaniljpulver och kokossocker- Låt dra i ca 10 min.
Stek i kokosolja på medelvärme. De måste vara helt fasta innan du vänder dem, då de är lite sladdriga att vända.
Pudra över kanel och servera med exempelvis vaniljkvarg eller keso smaksatt med honung och saffran.
Mums!
 
 
Taggar: glutenfritt, kanel, lite nyttigare, minska matsvinnet, oatly;

Kommentera inlägget här :