Mölndal, there and back again

Så igår var dagen D för min mamma. Hon har gått ner mycket i vikt och det var nu dags att bli av med den överflödiga huden.
2.20 söndag natt kollade jag på klockan sista gången och 3 var det dags att stiga upp...pigg som en lärka? Ja det kan ju diskuteras. Allt gick bra tills vi hade cirka 45 min kvar..."motorfel, service nu" lyste skarpt. Bilen sackade...
RÖVEN! In till sidan, och startade om bilen. Kunde köra i 5 minuter,"motorfel, service nu" HELVETE!!!! In till sidan och låta bilen vara avstängd ett tag. Tack gode höll bilen ända till Mölndal. Mamma blev incheckad och jag letade upp en verkstad. Iväg till Partille( jag har inget lokalsinne what so ever) körde fel 3 gånger, men sedan hittade jag rätt.
Efter många turer fram och tillbaka så var bilen fixad och jag landade hemma hos min kompis Tina, där jag skulle spendera natten. Det visar sig att för att lugna nerverna är det träning eller matlagning/bakning som är min grej. Så ja, en lasagne och en kanelkladdkaka svängdes ihop till söta dottern Daphnes förtjusning. Genast började tankarna snurra och det är klart att man måste testa göra muffins av dem. :-D  Ja, jag gillar muffins!
 
Here goes.
Fyllda kanelmuffins ca 12 muffins (originalreceptet kommer från glutenfrittmedsandra.se många goda recept)
170 grader varmluft ca 15 min
2 ägg
1.5 dl ljust moscovadosocker
1/2 tsk vaniljpulver
1 krm mald kardemumma
1 krm salt
1 1/2 msk mald kanel
1 dl mandelmjöl
1 1/2 dl glutenfri mjölmix
150 g smält smör
pärlsocker till garnering
 
Vaniljkräm:
2 dl mjölk
5 msk marsán snabb vaniljsås
 
Gör så här:
  1. sätt ugnen på 170 grader varmluft
  2. vispa ihop vaniljkrämen
  3. smält smöret och låt svalna
  4. rör ihop ägg och socker, bara så att sockret inte är klumpigt
  5. blanda det torra
  6. rör ihop det torra med ägg smeten. Rör ordentligt så du inte har några klumpar.
  7. Häll i smöret och rör tills smeten är ordentligt blandad.
  8. Placera muffins formar i muffinsplåtar, fördela sedan smeten i formarna( jag tyckte ca 2 msk smet i varje form var lagom)
  9. Häll vaniljkrämen i en spritspåse och spritsa en klutt i mitten av varje form. Låt gärna krämen ligga på toppen då den sjönk under gräddningen.
  10. Garnera med pärlsocker
  11. Grädda i mitten av ugnen i ca 15-20 minuter.
Go nuts!
Kolla in Sandras sida för mer inspiration. Gillar ni mina muffins så länka gärna till mig.
Lycka till!
 
Taggar: glutenfritt, kanel, muffins, vaniljkräm;

Kommentera inlägget här :