Påhittade mat scones

 
Ja, så här i diet tider är jag sugen på allt. Det resulterar i att min käre make får äta det mesta som jag är sugen på. Det innebär också att det är riktigt tufft att laga mat till resten av familjen. Idag bjöds det på minestrone soppa/gryta. Vad man nu vill kalla det, gjord på diverse grönsaker, nötfärs och hemgjord glutenfri pasta. Vi har sakta men säkert lagt om familjens kost. Det är ekologiskt som gäller i den mån det går och även gluten och sockerfritt.
Nu svävar jag ut, det jag ville komma till är att äter man soppa ska man givetvis ha bröd till så jag slängde ihop några scones
Ingredienser:
  • 1,5-2 dl kokt quinoa- jag använde kung markattas röda quinoa
  • 50 g smör- inget låtsas som margarin( har ni läst innehållsförteckningen på margarin?)
  • 1 dl riven ost av valfri sort
  • 4-5 dl glutenfri mjölmix
  • 1 dl kikärtsmjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • lite salt
  • 3 äggvitor
  • 0,5 dl oatly
  • olja till händerna

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 250 grader varmluft
  2. Tärna det kylskåpskalla smöret och lägg i en skål
  3. ha i ost, quinoa, mjöl, bakpulver och salt. Nyp ihop det torra med smöret till en riktigt smulig massa.
  4. Ha i äggvitor och oatly och arbeta samman till en deg- den kommer vara klibbig och klistrig 
  5. Klä en plåt med bakplåtspapper
  6. Ha olja (oliv, kokos eller vad du föredrar) på händerna, dela degen i 2 delar och forma till rätt tjocka scones på papperet. Nagga dem ordentligt, skåra dem med ett kryss på varje kaka.
  7. Grädda mitt i ugnen tills de är gyllene ca 10.15 min? tog inte tiden direkt utan vände på dem och knackade i botten så det lät "rätt"
Tips! Toppa med lite riven ost ovanpå.
Maken gav tummen upp för dem, och det är det viktigaste :-D
Det betyder att ni numear gärna kan koka lite extra ´quinoa till middagen och frysa in. Då finns det alltid tillgängligt när bak andan faller på. Lycka till!
Taggar: ekologiskt, glutenfritt, kung markatta, lite nyttigare, minska matsvinnet, oatly, scones;

Kommentera inlägget här :