Bjud in barnen i köket...

om du inte har problem med en sjuhelvetes röra... 
 Idag skulle vi göra dubbel panerad spätta med duchesspotatis  och hemgjord remouladsås... Charlie hjälpte till att skala potatis, och palsternacka. Efter det blandade han mjölet med valfri mängd kryddor( we´re living on the wild side) sedan skulle fisken mjölas, bankas, bada i ägg och sen sova i panko. Hahaha ja jisses, snacka om att ha mat och disk i H-E-L-A köket. För mig själv blev det kyckling och sparris i vanlig ordning, men snart...o så snart får jag också äta.
När jag hade städat upp var det dags att experimentera lite. Ledsna palsternackor...mmm, eftersom att vi försöka minska matsvinnet gick de få hjärncellerna som är kvar på högvarv. Äggvitor som måste användas...BAKA!!!
Googlad fram ett recept på palsternackskaka, jämförde med morotskaka, mixade och trixade och vips. Glutenfria palsternacksmuffins fyllda med smörkräm och apelsinfrosting. Maken stal två så jag antar att de fick godkänt. Den 23e november ska jag också smaka dem...
Recept 12 medelstora muffins:
Muffins
200 g finriven palsternacka
1.5 dl äggvita(jag använde på burk)
3 dl ljust moscovado socker
2 tsk vanilj arom
2 tsk bakpulver
1 tsk mald kardemumma
1 tsk salt
1,5 dl mandelmjöl
2,5 dl mjölmix( använd vilken du vill men jag använde Finax lågprotein)
1,5 dl rapsolja
Smörkräm
Smält 100 g smör. Låt koka i ca 5 min med
           0.75 dl mjölk och
           1 msk kokossocker. Dra av från plattan och låt svalna något, Ha därefter i
           1.5 msk vaniljsocker,
           1 msk florsocker och
           1 äggula
Vispa ordentligt. Smör"krämen" kommer vara väldigt lös, mer som tjock mjölk.
Apelsinfrosting
75 g rumsvarmt smör
1.5 dl florsocker
200 g Philadelphia ost
1 msk apelsinzest
Blanda smör och ost till en slät kräm, ha i florsockret och blanda väl. Låt stelna lite i kylen så att den går och spritsa sen. Är du inte nöjd med konsistensen så ha i mer ost/smör. Testa dig fram.
 
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 170 grader varmluft
  2. Vispa äggvitor och muscovadosocker LÄNGE. Så där så att det blir klistrigt/maräng aktigt ca 3-5 minuter
  3. Blanda alla torra ingredienser för sig och rör sedan ner dem i äggklistret.
  4. Häll i den rivna palsternackan och rör tills allt blandats ordentligt.
  5. Häll i oljan och blanda ordentligt.
  6. Fördela pappersformar i en muffinsplåt( skippa plåten om du känner dig äventyrlig) och skeda i smet till 3/4 av formen.
  7. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.
  8. Fyll muffinsen med smörkrämen medans de fortfarande är varma. Jag använde en dressingflaska. Jag trycker bara ner pipen  i muffinsen och fyller den med "krämen"
  9. När muffinsen är sval kan du täcka dem med din frosting.

 

Ursprungsreceptet kommer från ICA, om ni gillar min version får ni gärna länka till min sida.

Hoppas ni testar,

Lycka till!

Taggar: apelsin, frosting, glutenfritt, kardemumma, kung markatta, minska matsvinnet, palsternacka, smörkräm;

Kommentera inlägget här :