Tiden...vart tar du vägen?

Jag vet inte, men hur hinner folk med allt som de gör? Jag tycker att jag springer i 190 och ändå har inte dygnet tillräckligt med timmar. Nåväl,
På måndag är det äntligen dags för att få komma igång i gymmet så smått igen. Som jag längtar! 3 veckors vila, men än är inte förkylningen helt läkt. Det blir mest att komma in i rutinen igen, alltså inget tungt. Så bakning då?
Jo min far sa att man kan inte göra dammsugare utan socker... "Challenge accepted"
 
 
Det är väl synd och säga att jag är en professionell matfotograf, eller fotograf överhuvudtaget för den delen men här är de i alla fall. Mina sockerfria dammsugare... Viktigt att tänka på är: sockerfri betyder utan tillsatt vitt socker. Det betyder även sötningsmedel, så om man endast är ute efter naturliga ingredienser så får man testa göra marsipanen med honung istället( vilket blir mitt nästa uppdrag för den delen) Det innebär också att de är INTE kalorifria. Men fasiken så möed bättår!
 
Så...
Dammsugare:
250 g dadlar med kärnor(som sedan plockas ur)
1 dl hasselnötter
1 dl mandel
1,5 dl havregryn
0,5 tsk vaniljpulver
3 msk kakao
2 msk starkt kaffe
2 msk kokos
en nypa flingsalt
ca 1 tsk arrak arom (smaka av efter hand så du får så mycket smak som du vill)
 
Kärna ur dadlarna, lägg alla ingredienser i en matberedare kniv och mixa till en klibbig massa.
Ta ur smeten och lägg på plastfolie. Dela i 2 delar och rulla ut till lagom tjocka rullar(smaksak vad som är lagom)
det är lite marigt, men stå ut. Det är värt det! Låt vila i kylen.
 
Marsipan
100 g mandelmjöl
ca 1,5 dl sukrin melis (detta ger en kall eftersmak-jo på riktigt, det smakar kyla)
1 ägg vita
hushålls färg
Häll allt i matberedaren med kniv, kör ihop till en smidig deg. Ha ut på plastfolie och låt vila i kylen lite.
 
Kavla ut marsipanen mellan 2 bitar plastfolie. Den ska vara rätt tunn, ca 2 mm. rulla in dadelrullarna i marsipanen. skär till lagom stora dammsugare.
 
Smält 200 g choklad av valfri sort och doppa ändarna av kakan i den smälta chokladen. Lägg på bakplåtspapper och låt chokladen stelna. MUMS!
 
Jag kommer att lägga ut nytt recept på marsipan när jag testat att göra det med honung.
Som sagt, lite pilligt men å så gott. Testa.
Lycka till, och glöm inte länka om ni gillar min blogg
<3
Taggar: dammsugare, glutenfritt, marsipan, sockerfritt;

Kommentera inlägget här :